Onderzoeken

Reanimatieonderwijs

Reanimatieonderwijs op middelbare scholen redt levens!taskforce qrs maastricht

Elk jaar krijgen in Limburg 750 mensen een hartstilstand. Dat zijn 2 mensen per dag.  In ca. 84% van de gevallen gebeurt dit thuis en in slechts 25% van de gevallen overleeft het slachtoffer dit. Het gaat om mensen die onverwacht en voortijdig overlijden, op een moment dat ze nog veel van het leven te verwachten hebben. 

Deze cijfers hoeven niet zo hoog te zijn. In veel gevallen wordt plotse hartstilstand veroorzaakt door kamerfibrilleren, waardoor het bloed niet meer rondgepompt wordt. Wanneer niet wordt ingegrepen overlijdt het slachtoffer. Bij snel ingrijpen kan het hart met een defibrillator weer in het normale ritme gebracht worden. Tot deze levensreddende schok gegeven is, worden de bloedsomloop en mond-op mondbeademing overgenomen door een omstander. De grootste kans op overleving is aanwezig wanneer een getuige hiermee onmiddellijk start. Uit onderzoek in Limburg blijkt dat dat helaas nog niet altijd gebeurt. 

Hoe wordt het onderwijs uitgevoerd? 

De leerlingen leren hoe ze moeten reanimeren en hoe ze met behulp van een automatische externe defibrillator (AED) kunnen defibrilleren. De leerlingen krijgen 2 lesuren training per jaar, ieder jaar krijgen zij een herhalingstraining. Dit is in Nederland een voorbeeldproject waarbij reanimatiekennis en -vaardigheden zo breed in de samenleving worden verspreid.

Waarom op middelbare scholen?

Er zijn veel voordelen bekend van reanimatie onderwijs op school. Studies hebben aangetoond dat deze manier zeer doeltreffend is als het gaat om het overbrengen en behouden van reanimatiekennis en -vaardigheden. Bovendien worden alle leerlingen bereikt, ongeacht sociale status, culturele achtergrond of opleidingsniveau. Het project biedt veel kansen voor de leerlingen; niets is zo erg dan hulpeloos toe te moeten kijken als iemand een hartstilstand krijgt. Maar misschien nog belangrijker; leerlingen leren het reanimeren niet voor zichzelf. Ze leren om een ander te helpen. Dat bevordert hun verantwoordelijkheidsgevoel en burgerschapszin.

Tweede doelstelling van het project

De lessen worden gegeven door speciaal daarvoor opgeleide studenten geneeskunde van de ‘Faculty of Health, Medicine and Life Sciences’ van Universiteit Maastricht. Daarmee wordt aan een tweede doelstelling van het project voldaan: het verbeteren van de kennis en de vaardigheden van deze studenten ten aanzien van het uitvoeren, maar ook het overbrengen van reanimatievaardigheden en het bedienen van een AED. 

Waarom verdient dit project uw steun?

Met reanimatieonderwijs op school zal op termijn iedere burger kunnen reanimeren en zullen vele levens gered kunnen worden.

taskforce qrs maastrichttaskforce qrs maastricht

Een donatie doen aan dit project?

Dit project structureel steunen? 

Bekijk hier de film uit de reeks Mijn Limburgs Hart met Prof. dr. Ton Gorgels en patient Prof. dr. Twan Tak (duur 4 minuten)

Download hieronder de informatiefolder: